BRIDGE-ETIQUETTE
Niemand houdt zich hieraan maar op deze pagina kan ieder lezen hoe zich te gedragen aan de bridgetafel, zodat het spel voor ieder prettig verloopt.
U kunt de gehele pagina downloaden door te dubbelklikken op de widget.
Onderstaand is de gehele tekst zichtbaar;
Het allerbelangrijkste
- Vermijd elk gedrag waarbij anderen zich oncomfortabel kunnen voelen.
Tafelmanieren
- Groet de tegenstanders aan tafel en behandel hen beleefd en met respect.
- Kaarten niet uit de boards nemen totdat alle spelers
aan tafel zijn.
- Laat je niet verleiden tot kritisch commentaar tijdens
of na het spel (bewaar dit voor later). Niet alleen kan
dit de aandacht en het vertrouwen van spelers onder-
mijnen, het kan tevens het speelplezier verpesten maar
ook informatie geven aan spelers van andere tafels, die
het spel nog moeten spelen. Ben je bewust van je toon
en volume en hoe dat bij anderen overkomt.
- Complimenteer voor de verandering tegenstanders en
of speelpartner met een mooie bieding of fraai
(tegen-)spel, vooral beginners.
- Wees niet triomfantelijk; bescheidenheid siert.
- Vraag om de wedstrijdleider op een vriendelijke toon.
Steek je hand op zodat de wedstrijdleider je snel kan
vinden.
- Steun je partner zoveel mogelijk, maar houd je buiten
discussies die hij/zij niet aangaat.
- Kom niet ongevraagd aan de kaarten van tegenstan-
ders (ook niet na afloop van het spel).
- Kom niet ongevraagd aan het scorekastje, deze wordt
namelijk beheerd door de Noord-speler.
- Zuchten, steunen, wenkbrauwen fronsen, handge-
baren, commentaar geven op het bieden en of speler,
maar ook kaarten met nadruk in een ongebruikelijk
tempo spelen, dit alles is ongeoorloofde informatie.
Het is tegen de spelregels én beschamend voor je
partner en tegenstanders.
- Spreek mensen aan op onwenselijk gedrag, maar doe
dit op voorkomende wijze. Houd daarbij rekening dat
beginnende spelers ook bridge-ethiek nog moeten
leren en soms de essentie van de regels niet begrijpen.
Sta vooral zelf open voor het ontvangen van een
correctie.
De bieding
- Biedboxen zijn bedoeld om informatie uit te wisselen
via stem-intonatie, oogcontact of andere lichaamstaal
te vermijden. Maak de beslissing voor dat je een bied-
kaart legt. Dus niet eerst een biedkaart vastpakken en
dan omwisselen, passen of weer gaan nadenken.
- Vraag informatie aan de tegenstanders uitsluitend als
je aan de beurt bent om te bieden.
Het spelen
- Als je Noord zit en moet uitkomen, leg je eerst de uit-
komstkaart op tafel voor je het scorekastje invult.
Terwijl de dummy de kaarten openlegt, kun jij het
contract en de uitkomstkaart invoeren. Dit scheelt niet
alleen tijd, het is ook beter voor je eigen concentratie.
- Zeg altijd “dank je” tegen je dummy-partner wanneer
de kaarten opengaan (ook al vraag je je af waar in
vredesnaam de hand blijft die werd geboden).
- Alleen degene die moet uitkomen mag uitleg vragen
voordat wordt uitgekomen. Kom altijd gesloten uit; leg
de kaart met de beeldzijde naar beneden en vraag of je
mag uitkomen. Iedere speler, behalve de dummy, mag
op dit moment uitleg cq. Toelichting op de biedingen /
afspraken opvragen. Na deze extra uitleg mag de
gesloten kaart alleen teruggenomen worden na
goedkeuring van de arbiter. Nadat is uitgekomen (de
beeldzijde naar boven is gedraaid), mag je uitleg
vragen. Daarna dus niet meer.
- Zolang jouw gespeelde kaart nog openligt, mag je
vragen of je alle kaarten uit de slag mag zien. Zodra je
je kaart hebt dichtgelegd, mag je dat niet meer vragen.
Zodra alle kaarten dicht liggen, mag niemand meer de
slag terugzien.
- Aan het einde van het spel wordt gecheckt of iedereen
het eens is met het aantal behaalde slagen. Pas daarna
worden de kaarten geschud en terug gestopt in de
kaartenbak.
- Na afloop geen ongevraagd commentaar geven op het
bieden of (tegen-)spel van tegenstanders of je partner.
- Het stopbod voorkomt uitwisseling van ongeoorloofde
informatie. Als je rechtertegenstander een stopkaartje
legt, dan neem je de verplichte denkpauze van minimaal
10 seconden. Heb je niets te denken, dan doe je alsof je
dat wel hebt. Snel passen geeft een signaal aan je
partner dat je niets hebt om over na te denken.
Dummy
- Als dummy mag je geen kaart spelen of zelfs
vastpakken (zelfs niet een singleton), totdat de leider
hierom vraagt. Als de leider vraagt om een kleur zonder
de hoogte te noemen, wordt altijd de laagste kaart
bedoeld. Als de leider vraagt om een kaart zonder de
kleur te noemen, wordt aangenomen dat dezelfde kleur
wordt bedoeld waarmee de dummy de slag heeft
gewonnen.
- De dummy mag de leider nergens op wijzen, behalve
als hij uit de verkeerde hand dreigt te spelen of om te
vragen of de leider inderdaad de gevraagde kleur niet
kan bekennen. De dummy mag verder niet praten of
gebaren maken.
Volledige uitleg
- Het principe van een eerlijke wedstrijd is dat alle
informatie die beschikbaar is voor jouw partnerpaar,
ook beschikbaar moet zijn voor de tegenstanders. De
systeemkaart helpt daarbij, maar de tegenstanders
mogen ook informeren naar de niet-uitgesproken
afspraken of de biedstijl.
- Elke niet natuurlijke bieding of bod met een bijzondere
betekenis van je partner dient door jou te worden
gealerteerd, ook al is hetzelfde bod aan tafel al eerder
voorgekomen. Een alertkaart wordt zonder enige
toelichting gelegd. Een speler mag zijn partner er niet
op wijzen dat hij vergeet te alerteren of desgevraagd
een bod verkeerd uitlegt.
- Een onvolledige of foute uitleg van je partner wordt
door jou gecorrigeerd op het moment dat dit is
toegestaan;
- na afloop van de bieding als jij of je partner leider
wordt, direct na de laatste pas en voordat wordt
uitgekomen,
- Als het andere paar leidt, direct na afloop van dit spel.
- Nooit mag je tijdens het spelen of bieden ongevraagd
uitleg geven op jouw bod of gespeelde kaart, of dat /
die van je partner.
Langzaam spel
- Zeven minuten voor het einde van de tijd (na het
signaal) mag niet meer worden begonnen aan een
volgend spel. Deze worden als niet gespeeld
geregistreerd.