Bridgeclub ABC         Son en Breugel

Een gezellige bridgeclub!

BRIDGE-ETIQUETTE

Niemand houdt zich hieraan maar op deze pagina kan ieder lezen hoe zich te gedragen aan de bridgetafel, zodat het spel voor ieder prettig verloopt.

U kunt de gehele pagina downloaden door te dubbelklikken op de widget. 


Onderstaand is de gehele tekst zichtbaar;

Het allerbelangrijkste
- Vermijd elk gedrag waarbij anderen zich oncomfortabel kunnen voelen.


Tafelmanieren
- Groet de tegenstanders aan tafel en behandel hen    beleefd en met respect.
- Kaarten niet uit de boards nemen totdat alle spelers  

  aan tafel zijn.
- Laat je niet verleiden tot kritisch commentaar tijdens

  of na het spel (bewaar dit voor later). Niet alleen kan

  dit de aandacht en het vertrouwen van spelers onder-

  mijnen, het kan tevens het speelplezier verpesten maar

  ook informatie geven aan spelers van andere tafels, die

  het spel nog moeten spelen. Ben je bewust van je toon

  en volume en hoe dat bij anderen overkomt.

- Complimenteer voor de verandering tegenstanders en

  of speelpartner met een mooie bieding of fraai

  (tegen-)spel, vooral beginners.
- Wees niet triomfantelijk; bescheidenheid siert.
- Vraag om de wedstrijdleider op een vriendelijke toon.

  Steek je hand op zodat de wedstrijdleider je snel kan

  vinden.
- Steun je partner zoveel mogelijk, maar houd je buiten

  discussies die hij/zij niet aangaat.
- Kom niet ongevraagd aan de kaarten van tegenstan- 

 ders (ook niet na afloop van het spel).
- Kom niet ongevraagd aan het scorekastje, deze wordt

  namelijk beheerd door de Noord-speler.
- Zuchten, steunen, wenkbrauwen fronsen, handge-

  baren, commentaar geven op het bieden en of speler,

  maar ook kaarten met nadruk in een ongebruikelijk

  tempo spelen, dit alles is ongeoorloofde informatie.

  Het is tegen de spelregels én beschamend voor je

  partner en tegenstanders.

- Spreek mensen aan op onwenselijk gedrag, maar doe

  dit op voorkomende wijze. Houd daarbij rekening dat

  beginnende spelers ook bridge-ethiek nog moeten

  leren en soms de essentie van de regels niet begrijpen.

 Sta vooral zelf open voor het ontvangen van een  

  correctie.


De bieding
- Biedboxen zijn bedoeld om informatie uit te wisselen

  via stem-intonatie, oogcontact of andere lichaamstaal

  te vermijden. Maak de beslissing voor dat je een bied-

  kaart legt. Dus niet eerst een biedkaart vastpakken en 

  dan omwisselen, passen of weer gaan nadenken.
- Vraag informatie aan de tegenstanders uitsluitend als

  je aan de beurt bent om te bieden.

Het spelen
- Als je Noord zit en moet uitkomen, leg je eerst de uit-

  komstkaart op tafel voor je het scorekastje invult.

  Terwijl de dummy de kaarten openlegt, kun jij het 

  contract en de uitkomstkaart invoeren. Dit scheelt niet 

  alleen tijd, het is ook beter voor je eigen concentratie.
- Zeg altijd “dank je” tegen je dummy-partner wanneer

  de kaarten opengaan (ook al vraag je je af waar in

  vredesnaam de hand blijft die werd geboden).
- Alleen degene die moet uitkomen mag uitleg vragen

 voordat wordt uitgekomen. Kom altijd gesloten uit; leg

 de kaart met de beeldzijde naar beneden en vraag of je

 mag uitkomen. Iedere speler, behalve de dummy, mag

 op dit moment uitleg cq. Toelichting op de biedingen /

 afspraken opvragen. Na deze extra uitleg mag de

 gesloten kaart alleen teruggenomen worden na

 goedkeuring van de arbiter. Nadat is uitgekomen (de

 beeldzijde naar boven is gedraaid), mag je uitleg

 vragen. Daarna dus niet meer.
- Zolang jouw gespeelde kaart nog openligt, mag je

 vragen of je alle kaarten uit de slag mag zien. Zodra je

 je kaart hebt dichtgelegd, mag je dat niet meer vragen.

 Zodra alle kaarten dicht liggen, mag niemand meer de

 slag terugzien.
- Aan het einde van het spel wordt gecheckt of iedereen

 het eens is met het aantal behaalde slagen. Pas daarna

 worden de kaarten geschud en terug gestopt in de

 kaartenbak.
- Na afloop geen ongevraagd commentaar geven op het

 bieden of (tegen-)spel van tegenstanders of je partner.
- Het stopbod voorkomt uitwisseling van ongeoorloofde

 informatie. Als je rechtertegenstander een stopkaartje

 legt, dan neem je de verplichte denkpauze van minimaal

 10 seconden. Heb je niets te denken, dan doe je alsof je

 dat wel hebt. Snel passen geeft een signaal aan je

 partner dat je niets hebt om over na te denken.


Dummy
- Als dummy mag je geen kaart spelen of zelfs

 vastpakken (zelfs niet een singleton), totdat de leider

 hierom vraagt. Als de leider vraagt om een kleur zonder

 de hoogte te noemen, wordt altijd de laagste kaart

 bedoeld. Als de leider vraagt om een kaart zonder de

 kleur te noemen, wordt aangenomen dat dezelfde kleur

 wordt bedoeld waarmee de dummy de slag heeft

 gewonnen.
- De dummy mag de leider nergens op wijzen, behalve

 als hij uit de verkeerde hand dreigt te spelen of om te

 vragen of de leider inderdaad de gevraagde kleur niet

 kan bekennen. De dummy mag verder niet praten of

 gebaren maken.


Volledige uitleg
- Het principe van een eerlijke wedstrijd is dat alle

 informatie die beschikbaar is voor jouw partnerpaar,

 ook beschikbaar moet zijn voor de tegenstanders. De

 systeemkaart helpt daarbij, maar de tegenstanders

 mogen ook informeren naar de niet-uitgesproken

 afspraken of de biedstijl.
- Elke niet natuurlijke bieding of bod met een bijzondere

 betekenis van je partner dient door jou te worden

 gealerteerd, ook al is hetzelfde bod aan tafel al eerder

 voorgekomen. Een alertkaart wordt zonder enige

 toelichting gelegd. Een speler mag zijn partner er niet

 op wijzen dat hij vergeet te alerteren of desgevraagd

 een bod verkeerd uitlegt.

- Een onvolledige of foute uitleg van je partner wordt

 door jou gecorrigeerd op het moment dat dit is

 toegestaan;
-  na afloop van de bieding als jij of je partner leider

 wordt, direct na de laatste pas en voordat wordt

 uitgekomen,
- Als het andere paar leidt, direct na afloop van dit spel.
- Nooit mag je tijdens het spelen of bieden ongevraagd

 uitleg geven op jouw bod of gespeelde kaart, of dat /

 die van je partner.


Langzaam spel
- Zeven minuten voor het einde van de tijd (na het

 signaal) mag niet meer worden begonnen aan een

 volgend spel. Deze worden als niet gespeeld

 geregistreerd.





E-mailen
Bellen